FESTIVAL SONICA 2019: VARUHI

»Ena od možnih rešitev Fermijevega paradoksa je, da nezemeljske inteligentne vrste poskušajo aktivno skriti svoj obstoj, da jih ne bi napadli sovražniki, ljudje. Kot član vrste, ki jo je človeštvo pripeljalo na rob izumrtja, lahko potrdim, da je to modra strategija,« pravi pripovedovalec v filmu Velika tišina. V njem so papagaji varuhi vrednot, ki bi lahko rešili človeštvo, če bi jim le prisluhnili. A tudi gluho človeštvo je veličastno, čeprav usmerja gigantska strojna ušesa proti vesolju, namesto da bi poskušalo razumeti ostale vrste na planetu. Zgradilo je zapleteno tehnologijo, s katero mu lahko prisluškuje in vanj pošilja signale. Iz njega pa prihaja samo šum, mantra prostranega niča.

Otvoritveni film Velika tišina bo uvod v letošnji festival, ki nosi naslov Varuhi. Ta izvira iz še enega filma, Coda, ki govori o ustvarjalnem procesu enega najpomembnejših sodobnih glasbenikov, Ryuichija Sakamote. V njem po bolezni, raku, ustvarjalni proces postane neločljiv od življenja in smrti. V filmu Sakamoto pravi: »Velika škoda bi bila, da ne bi, kolikor je mogoče, podaljšal svojega življenja. Želim ustvariti še več glasbe. Glasbe, ki se je ne bom sramoval, na katero bom ponosen. Glasbo, ki nekaj pomeni.« V iskanju posebnih zvokov Sakamoto pripoveduje tudi o klavirju, ki je preživel cunami. Njegovo 'razglašenost' razume kot vrnitev k njegovemu naravnemu, prvotnemu stanju. Uglašeni klavir je v resnici privit le za človeška ušesa. V filmu se ta napetost med 'uglašenim', človeškim, tehnološkim in naravnim, razglašenim ves čas vzpostavlja kot temelj nasprotja, ki je potrebno za lepoto.

Letošnji, enajsti festival Sonica preigrava izzive novih tehnologij in današnjega sveta skozi zvok. V Kinu Šiška bomo letos gostili enega od najbolj radikalnih in prodornih duov, ki sta na sceno sprva vstopila v obliki generativnih videov in besednih zvez na spletu. V enem od redkih intervjujev sta Amnesia Scanner svoj projekt utemeljila »ne kot odgovor na vprašanje, kaj prinaša prihodnost, temveč kot sedanjost. Ta je pretirana in strašljiva. Izkušnja sodobnosti je shizofrena in protislovna«. Amnesia Scanner sta ustvarila umetno inteligenco, ki se na njunem albumu in na živih nastopih pojavlja v obliki raztelešenega, sintetiziranega glasu, poimenovanega Oracle. Ob njima bo nastopil patten, prav tako anonimen in nadžanrski projekt, ki zavrača poimenovanja ali kategorizacije, katerega  bistvo je prehajanje med oblikami. CoH pa h glasbi pristopa kot k uganki, deluje v relativni izolaciji in v večletnem mojstrskem raziskovanju kleše svoj zvok.

V Klubu Cankarjevega doma bomo v petek gostili dva evokativna glasbena projekta. Tudi umetnik za projektom Abul Mogard je anonimen. Svojo podobo gradi okoli fiktivne biografije o nekdanjem tovarniškem delavcu in pravi, da po upokojitvi s svojo glasbo poskuša poustvariti zvočna okolja svojih delovnih dni. V glasbenih napravah išče odmeve strojev. Lucy Railton, vrhunska klasično izobražena čelistka, pa bo predstavila projekt v katerem prepleta violončelo in elektroniko in skoznja tke odbleske narave – terenskih posnetkov in biografskih motivov.

V Slovenski Kinoteki bomo po že omenjeni projekciji filma Coda prisluhnili dvema koncertoma.  Avdiovizualni projekt Rapture bosta predstavila Lifecutter in Iztok Klančar. V njem soočata erotizirane motive narave z zadnjimi izdihljaji strojev. Tomas Nordmark pa bo predstavil projekt Eternal Words, kompozicije z istoimenskega albuma, ki so nastale kot odziv na delo Marka Fisherja, Duhovi mojega življenja.

Na zaključnem večeru, za katerega prvič sodelujemo z Lutkovnim Gledališčem Ljubljana, bomo na Odru pod zvezdami prisluhnili dolgo pričakovanemu Alessandru Cortiniju, sicer kitaristu Nine Inch Nails, a nič manj izjemnem solo ustvarjalcu, ki prihaja le dan po izidu nove samostojne plošče Volume Massimo. Kot šepetav odmev se v njej še pojavljajo družinske slike iz prejšnjega albuma, glasba pa je odločen zemljevid čustev in življenja. Ob njem bodo nastopili domače Kikimore in Gašper Torkar.

Kot vsa leta doslej, tudi letos organiziramo program pogovorov z umetniki in tujimi gosti festivala. Pogovori bodo v sklopu PSSST! potekali na Sigicu. Zasnoval in moderiral jih bo Andrej Tomažin, pogovor s CoHom bo vodil Luka Zagoričnik, pogovor s kolektivom Kikimore pa bo vodila sodelavka revije The Wire, Emily Bick.

V sklopu festivala bodo potekale tudi tri delavnice: zin delavnica z LeoLudvik na temo Varuhov, Varuh Arktike s Stašo Guček in vokalna delavnica z ameriškim mentorjem Petrom Kirnom.

Festival bomo otvorili s skupinsko razstavo Antifonično dejanje, za katero smo sodelovali s kuratorico in umetnico Sally Golding. Razstava vključuje dela petih tujih umetnikov, vsa dela na razstavi pa so nova naročila in ustvarjena za MoTino Nestalno muzejsko zbirko. Prav tako bosta novi deli ustvarila tudi letošnja rezidenčna umetnika: Tim Shaw in Tomas Nordmark. Nordmark je ustvaril novo osem-kanalno kompozicijo za Galerijo Arkade, Tim Shaw pa pripravlja instalacijo, ki jo bo predstavil v MoTA Labu. Tim Shaw nas bo v soboto popeljal tudi na zvočni sprehod po mestu, v katerem živo komponira mestne zvoke in jih prepleta s svojimi kompozicijami. V soboto bomo popoldne zaključili s festivalskim brunchem, na katerim se bomo pogovarjali tudi z Lucy Railton, Tomasom Nordmarkom, Iro Merzlichin, Simino Oprescu in Sabino Barcucci.

Vrstam, ki ljudi opozarjajo na nevarnosti, pravimo ‘Sentinel Species’. Med njimi so metulji, ribe, mačke, psi, ptiči in nekatere rastilne. Umetniki po 'teoriji kanarčkov v premogovniku' varujejo s svojo občutljivostjo: nevarnost opazijo in nanjo opozorijo veliko pred ostalimi. Sakamoto v filmu obudi to prispodobo, ki jo je sicer v enem od svojih intervjujev oblikoval Kurt Vonnegut. A se je v nekem članku novinar odzval in izpostavil razliko med kanarčki in umetniki: kanarčki umrejo, umetniki pa vztrajajo in opozarjajo. Opozarjajo skozi svoja dela, v katerih pazljivo razpenjajo svoje videnje napetosti, srhljivosti, minljivosti, evforije. Zvok, razpet od hrupa do nerazumljivega mrmranja in od glasbe do tišine pa morda ne pomeni odsotnosti varuhov, temveč le njihovo varovanje.